lørdag 3. september 2011

Rotorua og hverdagslivet

Kia Ora!

Tusen takk for hyggelige kommentarer på innleggene, det setter jeg veldig pris på :-)
Hyggelig at dere likte de nye skoene mine, jeg er veldig fornøyd med handelen! Og så synes jeg det er koselig at noen der ute blir inspirert av det jeg skriver :-)

Jessica: Jeg har ikke sett nebbdyr enda, hvor holder de til?

Her flyr dagene inn i uker, og ukene inn i måneder og plutselig har to måneder allerede gått siden jeg satte meg på flyet på Gardermoen. Nye små og store opplevelser å fylle dagene med og mange minner å ta med videre. Det er så mye å finne på hele tiden at jeg av og til skulle ønske dagen besto av mer enn 24 timer og at vi ikke måtte sove bort noen av de!

Fredag 19. og lørdag 20. august dro Linda, Loris (Sveits), Marissa (USA) og jeg til en by som heter Rotorua ca 3 timers biltur herifra for å være med på "Though guy and girl challenge". Det er en 6 km hinderløype med alt fra å gå opp bakkar og berg (helt sant!), gå gjennom gjørme og iskaldt vann nesten helt opp til halsen (hvert fall hvis du er lav...), klatre over ting og krype under piggtrådgjerde og ja... som Ida sier; what not!! Vi hadde fått beskjed om å ta med oss tøy vi kunne bli skitne i og håndkle og rene klær sånn at vi kunne dusje og gå i tørre, varme klær etterpå. I tillegg var det lurt å ta med tjukk grå teip til å teipe skoene inntil leggen. At du til og med kunne risikere å miste skoa på veien... Det sier vel det meste om løypa!
Det var 2 kategorier; 6 og 12 km. Jeg tenkte 4 sekunder på hvilken jeg skulle ta .... 12 km! Når jeg først skal være med, hvorfor ikke gå for den lengste?

Fredag morgen (alle hadde fri på fredager så det passa fint å dra tidlig) gikk vi fire ned til et bilutleie firma, signerte viktige papirer (forsikring og sånt), fikk nøkler og kjørte sørover mot Rotorua.





På vei ned stoppet vi i en by som heter Matamata for å ta bilde med Gollum og Hobbiton skiltet, begge kjent fra Ringenes Herre. 






Når vi kom fram til stedet vi skulle bo på (Backpackers), bestemte vi oss for å rafte!
Det var UTROLIG gøy! Vi rafta ned en 7 meters foss, det er den lengste fossen i verden som et rafteselskap kan rafte!

Når vi kom hjem, kom det 3 studenter til fra Auckland og til sammen var vi nå en liten gjeng på 7 stykker. Backpackers var et veldig koselig sted med både varmt utendørsbasseng og fullt utstyrt kjøkken der man kunne lage mat. I tillegg var rommene varmet opp og det var godt å komme tilbake til når vi hadde vært ute på utflukter. Vi dro til Pack'n'Save (SVÆRT supermarked) og handla inn til middag.




Etter middag kjørte vi avgårde mot noen varme kilder som Loris, siden han hadde vært i byen en gang tidligere, visste om, ca halvtimes biltur fra Backpackers. Dette var ca kl 21, bekmørkt ute og et godt stykke innover i skogen. Jeg er sikker på at mobilen ikke hadde dekning og det var ikke en eneste sjel å se. Vi hadde to lommelykter som vi brukte til å lyse opp stien fra bilen til de varme kildene. Det var godt å komme nedi vannet og varme seg. Vannet var ikke så varmt som jeg skulle ønske, men hvis du gravde deg godt ned i den fine grusen under føttene var det ekstra varmt. Det var en liten foss som rant ned til der vi satt. Over oss var det 1 milliard (minst!) klare stjerner. Magisk!



Though guy and girl challenge
20. august 2011

Gruppa er rene og klare!
Fra venstre: Meg, Loris, Eva (Tyskland), Linda, Marissa
Bak: Karl (Danmark) og Christoffer
YEAH!!!
Jeg og Loris kom samtidig i mål (han har hatt problemer med kneet, men fullførte!), 1:58:52.

Linda kom på 3. plass i sin kategori; kvinneklassen 13-39 år! Spreking!
Og jeg som hadde planer om å holde følge med henne... ;-)

Veldig blide og fornøyde, men også ganske slitne bestemte vi at det var en ting til vi gjerne ville prøve og det var Lugeing. Du tar Skylinen helt til toppen av et fjell (minner om Ulriksbanen), kjører nedover div løyper i en liten "bil" og tar stolheisen opp igjen for å kjøre en annen rute. Moro!





Jeg hadde så kul hjelm; rød med dalmantinere på!
Utpå ettermiddagen kjørte vi tilbake til Auckland og storbyen! Det var en av de morsomste helgene hittil! :-D Mye vi fikk oppleve på to dager!

Torsdag denne uken (1.september - Dæven! Allerede september!) viste seg å bli en utrolig fin dag. Onsdag var essay i politikk på 1500 ord om hvordan få New Zealandere til å bli mer engansjert i politikk levert inn (PUH!!), og nå var det bare å nyte litt fritid før ferien ;-) Vi har to ukers mid-semester ferie fra og med mandag. Jeg, Helena og Shahd dro og spiste lunsj på en av favorittrestaurantene mine hittil, Rendon, et lite, koselig japansk sted med DEILIG mat! Litt for godt! ;) Du bestiller innerst i lokalet og bak dem er kjøkkenet så du kan se at de lager maten. Du kan sitte både inne i restauranten eller utenfor.
Shahd har et så fint navn; det betyr glad på kurdisk og honning på indisk ;) Hun smiler alltid og er kjempe søt og snill (ikke når hun mobber meg da...)! Vi tre har alle klassene våre sammen! :) Vi hadde War & Peace fra kl 14-17 og når vi var ferdige satte vi på med Shahd tilbake til kjøpesenteret i Albany (ca 20 minutters kjøretur herifra). Jeg hadde lyst på et par røde, høyhælte sko som de hadde der så da passet det fint å sitte på med henne og kjøpe de. Helena ville også bli med :-)
Når jeg prøvde de røde skoene kom Shahd med sin forklaring på hva som kunne få ned kriminaliteten på verdensbasis; "Criminals should be punished by walking in these type of shoes and do brazilian waxing. If that was the punishment no one would ever do anything criminal again!! I wouldn't even get a parking ticket!"

Kult bilskilt på parkeringsplassen!

Jeg og Helena gikk rundt og shoppa til hun ble ferdig kl 21. Selv om vi prøvde å unngå de dyreste butikkene ble det en god del shopping og mange dollar svidd av!

Ready for shopping!
Jeg har fått meg pannelugg da!


Indian dinner :-)


Vi dro en liten tur hjem til henne for å hilse på familien og se hvor hun bor før vi tok bussen hjem. De hadde et helt utrolig fantastisk hus... eller VILLA (eller et slott!)!!! Vet ikke hvor jeg skal begynne engang... til og med låsen på døra gikk automatisk igjen når jeg kom inn i huset. Badet hennes var like stort som to av rommene våre her.

Vi opplever mange ting og det er så mye jeg kunne skrevet om. Men for at jeg skal rekke å få med meg enda flere eventyr, må jeg avslutte for denne gang! Klokka er veldig mange, og om bare 2 timer drar vi en gjeng på 12 studenter videre til flyplassen og setter oss på et fly til Vanuatu! Det er en øy som ligger utenfor Australia, ca 2 timers flytur herifra. Vi snakkes når jeg er der.

Ha en kjempe fin helg!

Klem fra Sirwa :-) 

4 kommentarer:

  1. woooooohoooo :D
    Så spennende du har det! Dette innlegget ble jeg glad for å lese. Og det med at uker blir til måner; tenk da! Det er over 1 år siden vi reiste til India.
    Den løypa dere tok hørtes dødsgøy ut :D Skulle likt å være med på den. Og jeg måtte smile da du så klart tok den lengste.
    Og den raftingen var en SMULE annerledes enn den fra Manali.. Så kjempebra ut - tøffa.
    Jeg var i bryllup (husker du det jeg jobbet med talen til?) i begynnelsen av Juli, og da raftet vi også på en større elv enn den som var i Manali, det er skikkelig gøy ass!

    Kam ikke du gå litt mer spesifikt inn i fagene i neste innlegg?

    Jeg likte kommentaren til Helena veldig godt.. Tenk en verden der det hverken var moderne å gå i høye sko eller fjerne hår da! Det ville vært himmelen :D
    Hihi, men hører du har fått smaken for hæler; vedder på rompa og lårene dine ser SMOKING ut når du går med dem :)

    Jeg får sånn reisefeber av å lese bloggen din! Den varme kilden hørtes ut som et drømmested på natta! Og backpackers places med kjøkken for å lage mat er typisk for Australia også, så det fikk meg til å savne reisinga <3
    Men nå er det bare en uke til jeg reiser til Sveits.

    Break a leg Sirwipirwi :)
    Glad i deg, Idapidapøne

    SvarSlett
  2. Godt å høre fra deg igjen <3 Savner deg kjempemasse! Om 3 uker har vi høstferie og jeg reiser hjem til L-town for å jobbe. Kos deg videre i Vanuatu og husk meg neste gang du drar kortet (hinthint) ;) neida
    Love you <3

    SvarSlett
  3. Kjære Sirwa!
    Så utrolig morsomt å følge deg på dine mange eventyr her. (Tittelen på bloggen er hvertfall ikke misvisende). Har du tid til å studere da? Ja, du passer nok på at noen av de 24 timene vi har til rådighet i løpet av et døgn tilegnes bøkene og nettet. Political studies kan være innmari greit å ha da, hvis du vil vurdere å studere journalistikk ;) Og det bør du jo. Dette (også) er du jo innmari god på!!!

    Her hjemme er jeg igang (ikke godt, foreløpig, men det blir) med ny arbeidstilværelse. Hit og dit og når går toget og tusen andre små og store ting som skal tenkes gjennom. Morsomt da!

    Snart helg og fjellet venter! Strålende vær akkurat nå...

    Kos deg videre, med varm klem fra Nina

    SvarSlett
  4. Å, kult å rafte på ordentlig! Som Ida tenkte jeg også på Manail... he he

    Tøft av deg å ta den lengste løypa!

    Gla i deg!

    Julie

    SvarSlett