lørdag 4. februar 2012

Nytt år, nye muligheter, nye eventyr

Kia Ora!


Godt nyttår! Ja, jeg vet… vi er allerede i februar så ”godt nyttår” er vel ”gammelt nytt”, men sånn er det når man er så buzy buzy at man ikke rekker å oppdatere bloggen så ofte. Håper det nye året blir bra for alle og enhver mann og kvinne! Siden jeg var her sist har jeg hatt familiebesøk fra Norge, vært i Australia i to uker, kommet hjem fra Australia, og flyttet inn i ny leilighet (samme studentbolig, men forskjellig leilighet. Bor i 12.etg denne gangen og i det andre tårnet). I tillegg har jeg jobbet litt med ANSA-ting og gjort litt i stand til det kommende semesteret. Har fått møtt noen av de nye norske studentene som har kommet til byen, og det var veldig hyggelig. Nå er det under to dager igjen til Elin kommer, det blir veldig stas! Hun tar flyet om ikke mange timene! Vi skypa her om dagen, og da ble det hele mye nærmere virkeligheten enn det har gjort. Februar har jo vært så langt fram i tid, men nå er den her!
Familiebesøk var helt supert! Det var så godt å være med de jeg setter aller høyest <3 Vi dro på fisketur, strand piknik, biltur til Rotorua og Lake Taupo, shopping (et must!),  besøkte familievenner, osv. Jeg har alltid forbundet fisking med venting, venting og atter venting på at fisken skal bite på kroken. Derfor var gleden stor da jeg erfarte at fisking jo faktisk er veldig gøy!! Så gøy at jeg har vært med på hele tre fisketurer siden desember. Om jeg har fiskelykke kan diskuteres, men det er ingen som kan motsi at jeg opplever maksimal lykke når jeg er på fisketur hvert fall!! :D

Precious <3
                                                           
På besøk til waterfalls i nærheten av Papakura

Storfamilien :-)

*Fiskelykke*

Etter tre uker (som utrolig nok gikk veldig fort!), måtte vi kjøre familien til flyplassen og vinke farvel for denne gang. Det var ikke gøy :’(
En uke senere dro jeg til Sydney i Australia med Helena, det var gøy! :) Vi var der sammen i fire dager, før jeg tok toget til Brisbane på egenhånd og skulle være der resten av oppholdet. Det første som møtte oss var sol og sommer, høy luftfuktighet og utrolig mange mennesker. Sydney er jo en storby med over fire millioner innbyggere. Litt av en overgang fra Auckland med sine 1,5 million innbyggere (innbygger nr 1,5 ble født for tre dager siden faktisk!).
I Sydney bodde vi på backpackers sentralt i byen og trivdes veldig godt der. Kom i kontakt med andre reisende og lekte turister gjorde vi også. Jeg var blant annet på guidet tur inne i det verdensberømte Operahuset, det var fantastisk å være der og oppleve det "alle" snakker om. Visste du at arkitekten til byggverket er danske Jørn Utzon, det tok ca 14 år å bygge det hele og kostet over 100 millioner dollar? Det som er trist å tenke på er at etter en kostnadskrangel hvor Australia ikke ønsket å betale alle utgiftene (kostnadene ble budsjettert til syv millioner dollar og det skulle etter planen ta fire år å bygge det) trakk Utzon seg fra prosjektet, reiste hjem til Danmark og fikk aldri se kunstverket sitt. Han døde i 2008 av et hjerteinfarkt, 90 år gammel.

Det verdensberømte Operahuset i Sydney
(Det var ikke lett å ta bra bilder av bygget i solskinnsvær)
Gikk en tur på Sydney Harbour Bridge


Helena og meg på den berømte Bondi Beach
Etter fire flotte dager satte jeg meg på toget en tidlig tirsdagsmorgen nordover til Brisbane. Togturen skulle ta 15 timer, inkludert et bussbytte på tre timer. Tekniske problemer med radioutstyret (Til NSB: Noen problemer er universelle, om det er til noen trøst...) gjorde at vi fikk en senere start enn forventet fra Brisbane, og etter noen timer var vi allerede 1,5 timer forsinket. Det endte med at vi måtte bytte til buss noen timer før planlagt. Ved midnatt var vi fremme i Brisbane, like hele, men ganske trøtte :) I Brisbane var det enda varmere og fuktigere, så her var det bare å smøre seg godt med solfaktor!!
Her bodde jeg først noen dager på et backpackerssted ca 10 min unna sentrum. Den første og andre dagen møtte jeg Anette som bor i Brisbane og viste meg rundt i byen. Vi dro på det kjente stedet Surfers Paradise hvor jeg fikk surfa noen timer, det var gøy :) Det eneste kjipe var at jeg klarte å slå øret mitt (tror det påvirket trommehinnen litt) med surfebrettet, veldig vondt og skummelt! Men tror ikke jeg har noen varige mèn. Surfers Paradise var helt STAPPFULLT av folk, spesielt på stranda! Er et skikkelig turiststed med mange backpackere. Det er i og for seg veldig bra, men jeg synes den ene dagen var nok.


Dagen etter dro jeg på en tredagers busstur til sandøya Fraser Island ca 5 timer utenfor Brisbane. Det var et busselskap som hadde ansvar for alt av guiding, mat og overnatting så det eneste vi andre gjorde var å kose oss på tur, bli kjent med de andre som også var på tur og knipse i vei. Fraser Island er verdens største sandøy med sine 1630 kvadrat km og er 122 km langt. Spennende greier. I tillegg er den kjent for å ha dingoer, de ligner på hunder og kan være farlige. Hvis vi møtte på en (eller flere) ute i det fri skulle vi IKKE løpe, men stå rolig og virke store og sterke. Vi så kun èn som sto noen meter unna bussen. Turen var kjempe bra!!! De som var med på tur var hyggelige folk og noen av dem har jeg fremdeles litt kontakt med. Vi bada, tok masse bilder, spiste god mat, kjørte en del buss på stranda og litt i skogen, gikk i organiserte turer og tittet på noe som lignet på en regnskog, gikk på en nydelig sanddyne (noe av det beste med hele turen), tok fly og sjekket ut utsikten fra oven, og generelt bare hadde det kos :)
   

Meg på Fraser Island
Yoga og Fraser Island hører sammen

På vei oppover sanddynen

Meg, Lilje (Russia), Luzie (Sveits) og Margot (Frankrike)
Klærne vi har surra rundt oss er for å beskytte oss mot sola, ikke fordi vi var spesielt kalde... Det var så varmt!
Meg i kjent stil...
Dette er et av favorittbildene mine så langt. Liker så godt fargekontrastene og det at bildet er knipset tilfeldig
Min nest siste dag i Australia ville jeg tilbringe på Australia Zoo. Jeg har hørt veldig mye om stedet, i tillegg til å ha sett TV bilder og dokumentarer, mest om krokodillejegeren Steve Irwin. Steve Irwin og hans familie startet, eide og drev Australia Zoo. Irwin døde under innspillingen av en undervannsdokumentar i 2006 hvor han ble stukket i hjertet av en piggrokke. 
Mange flotte dyr å både se og ta på der. Det regnet fra jeg tok bussen på morgenkvisten til jeg kom hjem (jeg var søkkvåt!), men det la ingen demper på dagen :)


Mitt personlige mål for dagen var å holde denne slangen som du ser under. Jeg var "litt" småskjelven, men vi fant raskt tonen og bondet (som du ser tydelig på bildet). Han het John (eller var det Jack? Samma det...) og veide 18 kg.

Meg og John

Det var skikkelig stas å mate kenguruene :)
Krokodilleshow


Elefantshow
Ja, det var et lite livstegn fra meg for denne gang. Tusen takk for alle mail, kort i posten, meldinger på facebook og SMS, det varmer alltid. Hvis jeg ikke har svart enda er det kun fordi jeg ikke har fått anledning, men det kommer, det kommer ;)
Før jeg avslutter vil jeg gjerne få gratulere min kjære Aud Eli og hennes Lars som ble stolte foreldre til to nydelige prinsesser 27.januar! Varme klemmer sendes over <3


Ønsker dere alle en kjempe fin helg (det som er igjen av den). Jeg hadde satt veldig pris på en liten kommentar før du går sånn at jeg vet at du har vært her :-)


Klem fra Auckland,
Sirvipirvi  

7 kommentarer:

  1. Linda Olsen Lølandfebruar 04, 2012 7:46 a.m.

    så koselig å få ta del i alle dei fantastiske tingene du gjør på der borte på andre sida :) ser ut til at du kosa deg masse og det e bra!!!

    SvarSlett
  2. Endelig kom bilder og tekst fra Australia turen :) De 3 ukene gikk helt utrolig fort! Nå er det bare å glede seg til sommerferien og hjemreise :D Vi gleder oss <3 Kos deg videre babe <3

    SvarSlett
  3. Heeeei :D
    Så gøy å lese om Australia. Har jo akkurat vært på alle de stedene:D
    Stiling med slangen! Det der har jeg alltid hatt så lyst å prøve en gang, kjenne konsistensen av en slange på kroppen :P
    Unner deg alt du driver med! Selv om det ikke er like bra for alle andre, så er det jo tipptopp at du ikke rekker å skrive blogg egentlig:D
    Fine bilder av familien også. Vi må skyyype snart!!!
    Love you Sirwamam.

    SvarSlett
  4. Hei!
    Wow, du opplever endel spennende! Det må ha vært kjempe kos å få besøk av familien :) Og turen til Australia virket veldig fin. Jeg hadde aldri turt å surfe i Australia, for jeg er livredd for hai! Regner med at du ikke så noen ;) kjempe fine bilder du har lagt ut. Likte veldig godt det bildet som du skrev er din favoritt :) Skriv igjen snaaaart! Er artig å lese om hvordan du har det!
    Stor kos, Laila

    SvarSlett
  5. Hei Sirvej. Så fin blogg du har:) Morsomt å følge med :) Kos deg masse videre :) Hilsen Silje O (Ål)

    SvarSlett
  6. Hei. Emilie så deg fra vinduet idag :-) men det trodde jeg ikke på. Enten så var det ei som lignet eller så tenkte hun på deg og ville tulle med meg. Var hyggelig å snakke med deg på skype. Skypen min datt plutselig ut, men skal prøve å fikse det. Kos deg de siste dagene med Elin nå da :-) Jeg gleder meg til å høre fra Elin hva dere har gjort og opplevd. Klem fra Lene

    SvarSlett
  7. Hei! Så fint innlegg. Koselig å høre fra deg :o) Når kommer du tilbake til oss, da? Gleder meg til å se deg igjen! Klem, Jessica

    SvarSlett